مدیریت سیستم و بهره وری

مدیریت سیستم و بهره وری

http://systememanagement.persianblog.ir/
مدیریت سیستم و بهره وری

مدیریت سیستم و بهره وری

http://systememanagement.persianblog.ir/

کارآفرینی

کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید(خلاقیت و نوآوری) که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار، توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی، محصول یا خدمت جدیدی به بازار عرضه می­کند.

   انواع کارآفرینی

1.       کارآفرینی فردی: فرآیندی است که در آن کارآفرین می­کوشد تا فعالیت کارآفرینانه­ ای را به طور آزاد به ثمر رساند.

2.       کارآفرینی سازمانی: فرآیندی است که در آن کارآفرین می­کوشد تا فعالیت کارآفرینانه­ ای را در سازمانی که معمولاً سنتی و بوروکراتیک است به ثمر رساند.

یک نوع دیگر از کارآفرینی به نام کارآفرینی اجتماعی یا ارزشی وجود دارد که در آن فرد به دنبال منافع مادی و ثروت نیست، بلکه هدفش ایجاد تغییر و تحولاتی مثبت در جامعه است.

   کارهایی که کارآفرین در راه­ اندازی و ادامه کسب و کار خود انجام می­دهد

§        سرمایه­ اش را با ریسک مواجه می­کند.

§        امور مربوط به خودش را شخصاً سازماندهی می­کند.

§        تصمیم­ گیرنده کارش خودش است.

§        مجبور است برای ادامه فعالیت، مشتریانش را خودش پیدا کند.

ویژگی­های کارآفرینان

õ      نیاز به موفقیت

õ      برخورداری از مرکز کنترل درونی

õ      مخاطره­ پذیری

õ      استقلال­طلبی

õ      خلاقیت

õ      تحمل ابهام

ده ویژگی کارآفرینان از نظر بایگرو[1](مدیر مرکز مطالعات کارآفرینی کالج بابسون)

1.       رویا(Dream)

2.       قاطعیت(Decisiveness)

3.       عملگرایی(Doers)

4.       اراده(Determination)

5.       وقف(Dedication)

6.       عشق(Devotion)

7.       توجه به جزییات(Details)

8.       کنترل سرنوشت(Destiny)

9.       افزایش درآمد(Dollars)

10.    توزیع ثروت(Distribute)

ویژگی­های جمعیت شناختی کارآفرینان

1.       تجربه کاری

2.       الگوی نقش

3.       تحصیلات

4.       سن

5.       نظام آموزشی

1.       جایگاه اجتماعی

سازمان کارآفرین

فرآیندی است که در آن سازمان می­کوشد تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت­های کارآفرینانه فردی و گروهی به طور مستمر، سریع و راحت در سازمان مرکزی یا شرکت تحت پوشش خودمختار به ثمر برسد.

کتاب کارآفرینی، دکتر محمود احمدپور داریانی، محمود عزیزی،نوبت چاپ: هشتم 1388، موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم



[1] William D.Bygrave

پروپوزال

دانلود فایل تهیه پروپوزال از طریق لینک های زیر

دانلود


دانلود

نمونه سوال

دانلود نمونه سوالات به همراه جواب از طریق لینک زیر

دانلود

بودجه بندی سرمایه ای

دانلود سوال و جواب فصل بودجه بندی سرمایه ای از طریق لینک زیر

دانلود

مدیریت ارتباطات

ارتباط
ارتباط فرایندی است که اشخاص از طریق انتقال علایم پیام به تبادل معینی مبادرت می‌ورزند. در یک فرایند ارتباط بخش وجود دارد:
 منبع ارتباط
 به رمز درآوردن پیام
 پیام
 کانال
 از رمز خارج کردن پیام
 گیرنده پیام
 بازخورد نمودن نتیجه
پیام عبارت است از شکل عینی شده مفهوم ذهنی فرستنده پیام. پیام ممکن است کلامی یا غیرکلامی باشد. پیام کلامی به صورت نوشتار یا گفتار می‌باشد و پیام غیر کلامی علائم، اشارات و تصاویری هستند که برای ایجاد ارتباط به کار می‌روند مثل تصویر پرستاری که انگشت خود را بر بینی نهاده و شما را دعوت به سکوت می‌کند.
در بیانی دیگر پیام‌ها به صورت سمعی، بصری، کتبی، سمعی ) بصری، بصری ) کتبی، سمعی ) کتبی، تقسیم‌بندی شده‌اند که فرستنده پیام موظف است برای فرستادن پیام خود از یکی از فعالیت‌های سخن گفتن، کاربرد وسیله مکانیکی برای ارسال پیام، عمل، تحریر و نوشتن یا ترکیبی از این فعالیت‌ها متناسب با پیامی که می‌خواهد بفرستد استفاده کند و گیرنده پیام نیز موظف است جهت دریافت گوش دادن، مشاهده، خواندن یا ترکیبی از این فعالیت‌ها متناسب با پیام فرستاده شده استفاده کند.
در تقسیم‌بندی دیگر راه‌های شناخته شده در ایجاد ارتباط، ارتباطات گفتاری، نوشتاری و غیر گفتاری هستند. عیب ارتباطات گفتاری در سازمان این است که پیام از چندین نفر عبور می‌کند. هر قدر تعداد افرادی که پیام از آنها عبور می‌کند بیشتر باشد احتمال تحریف پیام بیشتر است. هر فرد پیامی را که دریافت می‌کند از دید خود تفسیر می‌کند و پس از آن که پیام به نفر آخر رسید محتوای آن کاملاً تحریف شده است. پیام نوشتاری بر پیام گفتاری ارجح است، زیرا هر گاه کسی بخواهد مطلبی را بنویسد دقت بیشتری به عمل می‌آورد و پیام دهنده مجبور است ژرف‌تر بیندیشد. بنابراین پیام‌های نوشتاری پشتوانه منطقی قوی‌تری دارند و رساتر و روشن‌ترمی‌باشند. عیب پیام نوشتاری هم در وقت‌گیر بودن آن است و عیب دیگر آن بازخورد ننمودن نتیجه و اینکه نمی‌توان تضمین کرد که آیا پیام نوشتاری به دست فرد مورد نظر رسیده و اینکه وی چگونه آن را تفسیر کرده است. ولی در ارتباطات گفتاری می‌توان از گیرنده پیام خواست آنچه را دریافت کرده بازگو کند. ارتباطات غیرگفتاری دربرگیرنده حرکت اعضا و اندام است و شامل آهنگ، صدا، اشاره‌های چشم و ابرو و سایر اندام بدن می‌شود. از طرفی باید بدانیم حرکت یک عضو نمی‌تواند یک مقصود یا مفهوم جهانی به خود بگیرد ولی هنگامی که آن را با زبان گفتاری در هم آمیزیم پیام کامل‌تری به گیرنده می‌دهد.


انواع ارتباطات
ارتباطات یک‌جانبه: هر گاه عکس العمل (واکنش) گیرنده نسبت به پیام ابراز نشود آن ارتباط را یک جانبه گویند. این نوع فرآیند ارتباط فاقد بازخورد می‌باشد. در فرآیند ارتباط یک طرفه هر گاه فرستنده پیام مطالب دشوار، کسل کننده یا بیش از حد تخصصی ارائه کند آن گاه تا زمانی که شنوندگان قادر به درک و دریافت مفاهیم هستند بازدهی مثبت است ولی هر گاه توان و انرژی شنوندگان برای دریافت و تحلیل ذهنی مفاهیم کاهش یابد با حرکاتی چون خمیازه و دهن‌دره و حالات دیگر این عدم دریافت پیام را مطرح می‌کنند. در صورتی که فرستنده ادامه بحث را برای زمانی دیگر بگذارد ارتباط دو طرفه باقی می‌ماند ولی در صورتی که به این حالات که ناشی از عدم دریافت مفهوم است توجه نکند ارتباط یک طرفه می‌شود.

ارتباطات دوجانبه: چنانچه محیط استقرار به گونه‌ای باشد که گیرنده عکس العمل‌ها و نظرهای خود را درباره محتوای پیام به اطلاع فرستنده برساند و عملاً این چنین کند به این نوع ارتباط دوجانبه گویند.
به هر حال باید توجه داشت فرستنده‌ای مؤثر است که عوامل محیطی را مورد بررسی قرار داده و اطمینان حاصل کند که پیام دریافت شده است.

ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت
ارتباطات برای مدیریت به دلایل زیر مهم است:
برقراری رابطه مؤثر و کاهش تنش‌ها در محیط کاری
ارتباط فرایندی است که وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و کنترل توسط آن انجام می‌گردد. پس ایجاد ارتباطات سالم و مؤثر، تنش‌های موجود در مسیر انجام این وظایف را از بین می‌برد یا لااقل کاهش می‌دهد.
ارتباط فعالیتی است که مدیران جهت هماهنگ کردن و متناسب نمودن وقت خود از آن بهره می‌گیرند.