مدیریت سیستم و بهره وری

مدیریت سیستم و بهره وری

http://systememanagement.persianblog.ir/
مدیریت سیستم و بهره وری

مدیریت سیستم و بهره وری

http://systememanagement.persianblog.ir/

فرهنگ سازمانی

دانلود فایل الکترونیکی فرهنگ سازمانی از طریق لینک زیر



دانلود

کارآفرینی

دانلود فایل الکترونیکی کارآفرینی از طریق لینک زیر



دانلود

آموزش پروپوزال نویسی

دانلود فایل الکترونیکی آموزش پروپوزال نویسی از طریق لینک زیر



دانلود

مدیریت استراتژیک

استراتژی چیست ؟
الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامه ریزی شده ، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها ، رقبا و دیگر
عوامل محیطی است . طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند :
-1 چه اهدافی باید محقق گردد .
-2 بر روی کدام صنایع ، بازارها و محصول ها باید تمرکز نمود .
-3 چگونه برای بهره برداری از فرصت های محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی ، منابع
تخصیص یابد و چه فعالیت هایی انجام گیرد .


مدیریت استراتژیک چیست ؟
تصمیمات و فعالیت های یکپارچه در جهت توسعه استراتژی های موثر، اجرا و کنترل نتایج آنهاست .
بنابراین مدیریت استراتژیک فعالیت های مربوط به بررسی ، ارزشیابی و انتخاب استراتژی ها ، اتخاذ هر گونه تدابیر درون و
بیرون سازمانی برای اجرای این استراتژی ها و در نهایت کنترل فعالیت های انجام شده را در برمی گیرد .


ضرورتهای استفاده از مدیریت استراتژیک در چیست ؟
با نگاهی دقیق به مفهوم مدیریت استراتژیک می توان به ضرورت استفاده از آن پی برد . با توجه به تغییرات محیطی که در
حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی ، لزوم بکارگیری برنامه ای جامع برای مواجهه
با اینگونه مسائل بیش از گذشته ملموس می شود . این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست . مدیریت استراتژیک با تکیه
بر ذهنیتی پویا ، آینده نگر ، جامع نگر و اقتضایی راه حل بسیاری از مسائل سازمانهای امروزی است . پایه های مدیریت
استراتژیک بر اساس میزان درکی است که مدیران از شرکت های رقیب ، بازارها ، قیمت ها ، عرضه کنندگان مواد اولیه ،
توزیع کنندگان ، دولت ها ، بستانکاران ، سهامداران و مشتریانی که در سراسر دنیا پراکنده اند ، دارند و این عوامل ،
تعیین کنندگان موفقیت تجاری در دنیای امروز است . پس یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمان ها برای حصول موفقیت در
آینده می توانند از آن بهره گیرند مدیریت استراتژیک خواهد بود .

مزایای بکارگیری مدیریت استراتژیک در چیست ؟
مدیریت استراتژیک به سازمان این امکان را می دهد که به شیوه ای خلاق و نوآور عمل کند و برای شکل دادن به آینده خود به
صورت انفعالی عمل نکند . این شیوه مدیریت باعث می شود که سازمان دارای ابتکار عمل باشد و فعالیت هایش به گونه ای
درآید که اعمال نفوذ نماید (نه اینکه تنها در برابر کنش ها ، واکنش نشان دهد) و بدینگونه سرنوشت خود را رقم بزند و آینده
را تحت کنترل درآورد .
از نظر تاریخی ، مزیت اصلی مدیریت استراتژیک این بوده است که به سازمان کمک می نماید تا از مجرای استفاده نمودن از
روش منظم تر ، معقول تر و منطقی تر راه ها یا گزینه های استراتژیک را انتخاب نماید و بدینگونه استراتژی های بهتری را تدوین
نماید . تردیدی نیست که این یکی از منافع اصلی مدیریت استراتژیک است ولی نتیجه تحقیقات کنونی نشان می دهد که این
فرایند می تواند در مدیریت استراتژی ها نقش مهم تری ایفا کند . مدیران و کارکنان از طریق درگیر شدن در این فرایند خود را
متعهد به حمایت از سازمان می نمایند . یکی دیگر از مهمترین منافع مدیریت استراتژیک این است که موجب تفاهم و تعهد هر
چه بیشتر مدیران و کارکنان می شود . یکی از منافع بزرگ مدیریت استراتژیک این است که موجب فرصتی می شود تا به
کارکنان تفویض اختیار شود . تفویض اختیار عملی است که به وسیله آن کارکنان تشویق و ترغیب می شوند در فرایندهای
تصمیم گیری مشارکت کنند ، خلاقیت ، نوآوری و خیال پردازی را تمرین نمایند و بدین گونه اثربخشی آنان افزایش خواهد
یافت .


فرایند مدیریت استراتژیک شامل چه مراحلیست ؟

فرایند مدیریت استراتژیک را می توان به چهار مرحله تقسیم نمود :
-1 تحلیل وضعیت
-2 تدوین استراتژی
-3 اجرای استراتژی
-4 ارزیابی استراتژی
در این گام ، مراحل فوق را به اختصار توضیح خواهیم داد :
-1 تحلیل وضعیت
-1-1 اهداف بلندمدت ، ماموریت سازمان (علت وجودی و اینکه چه هستیم) ، چشم انداز سازمان (چه می خواهیم باشیم) .
-2-1 تجزیه و تحلیل محیط داخلی و قابلیت های سازمان .
-3-1 تجزیه و تحلیل محیط خارجی .
-2 تدوین استراتژی
در تدوین استراتژی باید ابتدا مجموعه استراتژی های قابل استفاده را لیست کرده و سپس با استفاده از مدل های مختلفی که
در بحث های مدیریت استراتژیک آمده است و با توجه به نتایج بدست آمده در تحلیل وضعیت که در مرحله اول آمده است
استراتژی برتر را انتخاب می کنیم . در این مرحله باید مدیران میانی و حتی رده پایین سازمان را نیز مشارکت داد تا در آنها
ایجاد انگیزش کند .
-3 اجرای استراتژی
برای اجرای استراتژی ها باید از ابزار زیر بهره گرفت :
-1-3 ساختار سازمانی متناسب با استراتژی ها .
-2-3 هماهنگ سازی مهارت ها ، منابع و توانمندی های سازمان در سطح اجرایی .
-3-3 ایجاد فرهنگ سازمانی متناسب با استراتژی جدید سازمان .
اجرای موفقیت آمیز استراتژی به همکاری مدیران همه بخش ها و واحدهای وظیفه ای سازمان نیازمند است .
-4 ارزیابی استراتژی
برای تعیین حدود دستیابی به هدف ها ، استراتژی اجرا شده باید مورد کنترل و نظارت قرار گیرد . ارزیابی استراتژی شامل سه
فعالیت اصلی می شود :
-1-4 بررسی مبانی اصلی استراتژی های شرکت .
-2-4 مقایسه نتیجه های موردانتظار با نتیجه های واقعی .
-3-4 انجام دادن اقدامات اصلاحی به منظور اطمینان یافتن از اینکه عملکردها با برنامه های پیش بینی شده مطابقت دارند .
اطلاعاتی که از فرایند ارزیابی استراتژی ب ه دست می آید باید به گونه ای باشد که عملیات و اقدامات را تسهیل نماید و باید
کسانی یا واحدهایی را معرفی نماید که نیاز به اصلاح دارند

داده کاوی

داده کاوی فرآیند اکتشاف اطلاعات و روندهای نهفته از درون حجم بسیار زیاد داده هایی است که در قالب پایگاه های داده ای، انباره های داده ای، یا هر نوع انباره اطلاعاتی ذخیره می شود.داده کاوی اطلاعات موجود در انبارداده ها را استخراج و دادهها را به دانشی حیاتی و مهم در ارتباط با کسب و کار تبدیل می نماید. این ابزار سایر سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری را کامل نموده و گاهی جایگزین آنها می گردد.

از طریق داده کاوی و دانش جدیدی که در اختیار قرار می دهد، افراد میتوانند از داده ها بعنوان اهرمی جهت خلق فرصتها یا ارزشهای جدید در سازمان خود استفاده کنند. داده کاوی میتواند هم برای مسائل طبقه بندی و هم برای رگرسیون بکار گرفته شود. در مسائل طبقه بندی، دسته ای از اشیاء که در داخل یک طبقه ای قرار دارند پیش بینی می شوند و در مسائل رگرسیون، یکسری از اعداد، پیش بینی می گردند.

داده کاوی فنونی دارد که عبارتند از:

شبکه عصبی- منطق فازی- الگوریتم ژنتیک- درخت تصمیم گیری و...

البته لازم به ذکر است که داده کاوی هیچگاه جای یک مدیر یا تحلیلگر تجاری خبره را نخواهد گرفت بلکه ابزار جدید و قدرتمندی را در اختیار ایشان قرار می دهد تا به کمک آن بتوانند در کارها و وظایف خود موفق تر و دقیق تر عمل نماید.

  مراحل داده کاوی :

روش داده کاوی دارای یازده مرحله است:

تبدیل مسأله کسب و کار و تجارت به یک مسأله داده کاوی / انتخاب داده های مناسب / شناخت داده ها

ساخت مجموعه مدل / رفع مشکلات داده ها / تبدیل داده ها برای استخراج اطلاعات / ساخت مدل ها

ارزیابی مدل ها / پیاده سازی مدل ها / ارزیابی نتایج / شروع دوباره

   انواع داده کاوی:

داده کاوی در دو نوع هدایت شده و غیرهدایت شده ظاهر می شود.داده کاوی هدایت شده دارای هدفی خاص و از پیش تعیین شده است که بدنبال الگویی خاص می گردد . در حالیکه هدف داده کاوی غیرهدایت شده یافتن الگوها یا تشابهات بین گروه هایی از اطلاعات بدون داشتن هدفی خاص و یا مجموعه ای از دسته ها و الگوهای از پیش تعیین شده می باشد . در داده کاوی هدایت شده همیشه یک متغیر هدف وجود دارد، چیزی که باید دسته بندی، تخمین یا پیش بینی شود . در داده کاوی غیر هدایت شده متغیر هدفی وجود ندارد و وظیفه د اده کاوی این است که الگوهای کلی ای را بیابد که متعلق به یک متغیر خاص نیستند.

1.        فعالیت های داده کاوی:

داده کاوی عمدتاً با ساختن مدل ها مرتبط است . یک مدل اساساً به الگوریتم یا مجموعه ای از قوانینی گفته می شود که مجموعه ای از ورودی ها را با هدف یا مقصد خاصی مرتبط می نماید. یک مدل تح شرایط درست می تواند منجر به بینش درست شود.

بسیاری از مسائل محیط اطراف خود را می توان در قالب یکی از شش عمل زیر گنجاند، به عبارت دیگر برای تبدیل یک مسأله کسب و کار و تجارت به یک مسأله داده کاوی باید آن را به یکی از فعالیت های داده کاوی تبدیل نمود، این فعالی تها عبارتند از:

-1 دسته بندی

-2 تخمین

-3 پیش بینی

-4 دسته بندی شباهت

-5 خوشه بندی

-6 توصیف و نمایه سازی

سه مورد اول همگی مثال هایی از داده کاوی هدایت شده هستند که هدف آنها یافتن ارزش یک متغیر هدف خاص است . دسته بندی شباهت و خوشه بندی جزء داده کاوی غیرهدایت شده هستند که در آن هدف، یافتن ساختاری در داده ها بدون توجه به یک متغیر هدف خاص است. نمایه سازی عملی توصیفی است که می تواند هم هدایت شده و هم غیرهدایت شده باشد.

2.       مدل های داده کاوی:

مهمترین مدل های داده کاوی عبارتند از:

1)شبکه های عصبی: شبکه های عصبی با الهام گیری از الگوی مغز انسان ضمن فرآیند آموزش اطلاعات مربوطه را درون شبکه ذخیره می نمایند. این شبکه امکان یادگیری داشته و همانند شبکه های زیستی می تواند با توجه به اطلاعات اولیه چیزی را بیاموزد ویا بر اساس آموخته های خود تصمیم گیری نماید.

2)درخت تصمیم: یک ساختار درختی خاص که برای کمک به تصمیم گیری ساخته می شود و از آن برای تقسیم مجموعه ای بزرگ از داده های جمع آوری شده به مجموعه های کوچکتر زنجیره وار داده ها استفاده م ی شود و این عمل به واسطه یک سری قوانین ساده تصمیم گیری صورت می گیرد.در هر تقسیم بندی متوالی، اعضای مجموعه های حاصله بیش از پیش به یکدیگر شبیه م یشوند.

3) استنتاج قوانین: استنتاج قوانین روشی برای مجموعه ای از قوانین است که موارد را دسته بندی می کند.اگرچه درخت های تصمیم می توانند مجموعه ای از قوانین را ایجاد کند، متدهای استنتاج قوانین، مجموعه ای از قوانین مستقل را ایجاد می کند که لزوما یک درخت را ایجاد نمی کنند.

4)مدلهای جمعی تعمیم یافته: یک مدل آماری برای ترکیب خواص مدل های تعمیم یافته ومدل های جمعی است . درمدل های جمعی تعمیم یافته، پیشگویی کننده خط ی که درمدل تعمیم یافته خطی استفاده می شود، تابع جمعی ازمتغیرهای مستقل است. این روش در واقع بسطی بر روش های رگرسیون خطی و رگرسیون منطقی است.

3.      اهمیت و علت طرح داده کاوی :

بیشتر تکنیکهای داده کاوی ، حداقل به عنوان الگوریتمهای آکادمیک از سالها یا دهه های قبل وجود داشته اند. با این وجود ، تنها در دهه اخیر است که داده کاوی به ویژه داده کاوی تجاری نقش عمده ای را بازی کرده است .این مساله به دلیل رخداد همزمان عوامل زیراست.

·        حجم بالای داده ها . اغلب الگوریتمهای داده کاوی نیازمند حجم زیاد ی از داده هاست و جایی که داده ها کم باشد الزامی به استفاده از داده کاوی با روشهای پیچیده نیست.

·        توان محاسباتی بالا که قابل دسترسی است .به عبارت دیگر امروزه امکان دسترسی عموم به کامپیوتر با قیمت های نازل فراهم شده است.

·        علاقه به مدیریت روابط با مشتریان فراوان.

محصولات نرم افزاری داده کاوی وجود دارد . همیشه فاصله ای بین زمانی که الگوریتم های جدید برای اولین بار در مجلات دانشگاهی و مقالات کنفرانسها ظاهر می شوند و زمانی که نرم افزارهای تجاری آن الگوریتم ها به بازار ارائه می شود، وجود دارد .همچنین فاصله ای زمانی بین عرضه اولیه اولین محصولات و زمان کسب مقبولیت عمومی آنها وجود دارد . درمورد داده کاوی ، دوره عرضه گسترده و مقبولیت آن فرا رسیده است.

  بهرامی زنوز ، مریم ، داده کاوی: کشف دانش پنهان داد هها،اداره تحقیقات و کنترل ریسک،فروردین89