مدیریت سیستم و بهره وری

مدیریت سیستم و بهره وری

http://systememanagement.persianblog.ir/
مدیریت سیستم و بهره وری

مدیریت سیستم و بهره وری

http://systememanagement.persianblog.ir/

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک به چه معناست ؟
مدیریت ریسک یعنی استفاده از مهارتهای افراد و یا گروهها به منظور حصول اطمینان از شناسایی تمام ریسک ها ، اندازه گیری و اجرای آنها در پروژه .هرکسی که با مدیریت پروژه و یا فعالیتهای میانی پروژه ها سروکار دارد ، بایستی بداند که مدیریت ریسک چه کاری می تواند انجام دهد .تلقی افراد از ریسک ، عمدتا تاثیر منفی آن بر زمانبندی و هزینه پروژه است . در غالب اوقات ، ریسک معرف اثر منفی بر پروژه تلقی می گردد ؛ در صورتی که ریسک می تواند دریچه ای بر فرصتها ، توسعه ، بهبود و یا تفکر جدید نیز باشد .مدیریت ریسک شامل چهار فرایند به شرح زیر معرفی گردیده است : ، PMBOK در راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه
-1 شناسایی و تعیین ریسک .
-2 تجزیه و تحلیل ریسک .
-3 واکنش به ریسک .
-4 کنترل واکنش به ریسک .
هریک از فرایندهای فوق در مدیریت ریسک دارای مجموعه ای از وظایف و مسئولیتها هستند . اجازه دهید با تعریف یک مجموعه از ریسک ، مطلب را آغاز کنیم :
PMBOK یک مجموعه از ریسک عبارت است از گروه بندی رویدادهای ریسک بر حسب نوع و یا پروژه . مفاهیم دیگری در به شرح زیر ارایه شده است :
-1 رویداد ریسک ؛ رخدادهای گسسته با اثرات مثبت و یا منفی بر پروژه .
-2 شناسایی ریسک ؛ تعیین ریسک های محتمل که بر پروژه اثرگذارند و مستندسازی ویژگیهای هریک از آنها .
-3 کمی کردن ریسک ؛ ارزیابی ریسک ها و تبادل آنها به منظور ارزیابی محدوده نتایج پروژه .
-4 توسعه واکنش به ریسک ؛ عکس العمل نسبت به تغییرات ریسک در طول دوره پروژه .
در گام آتی مراحل اساسی در پیاده سازی مدیریت ریسک را بیان خواهیم نمود ...
مراحل اصلی در پیاد هسازی مدیریت ریسک کدامند ؟
بسیاری از پروژه ها که فرض می شود تحت کنترل هستند ، با ریسک به عنوان رخدادی شناخته نشده روبرو گردیده و کوشش
می کنند آن را کنترل کنند . اکثر پروژه ها چنین رخدادهایی را به خوبی از سر رد می کنند ولی با یک تلاش جامع مدیریت ریسک ، رویدادهای ریسک قبل از وقوع شناسایی و کنترل می گردند و یا برنامه ای تهیه می شود که در زمان وقوع این رویدادها با آنها مقابله کند .با درنظر گرفتن این مفاهیم پایه ای امکان مقابله با ریسک به وجود می آید . لذا ابتدا باید نسبت به شناسایی ریسک های محتمل پروژه اقدام کرد ؛ این کار با دسته بندی ساختار کارها و با پرسش چند سوال از خود و یا اعضای گروه پروژه ،
امکان پذیر است . مثلا : درموقع نیاز به منبعی یا منابعی که در دسترس نیستند چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ اگر کنترلی در مورد مولفه ای که بر پروژه اثرگذار است نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد ؟ بدترین سناریو چیست ؟ چه چیزی باعث آن می گردد ؟چه قدر وقوع این اتفاق محتمل است ؟ عواقب آن چیست ؟ممکن است سوالهای دیگری نیز به ذهن شما خطور کند که البته این سوالها سرآغاز خوبی است که شما را در مسیر درست هدایت کند . هرچیزی که به مغز شما خطور می کند فهرست کنید ، سپس در مرحله بعد تعیین کنید که آیا نیاز به مقابله و پیشگیری ریسک است و یا بایستی تا زمان وقوع آن صبر کرد . اگر ریسک ها را مشخص کنید و تصمیم بگیرید که هیچ عملی
نباید انجام گیرد باز بهتر از آن است که آنها را شناسایی نکرده باشید . پس از این مرحله تمام ریسک های شناسایی شده را کمی کنید ؛ ابتدا ریسک ها را دسته بندی و سپس احتمال وقوع هر ریسک را تعیین کنید . برای تخصیص مقادیر احتمالی به ریسک ها از مقادیر پیشنهادی زیر می توانید استفاده کنید :
% قریب الوقوع = 85
% بالا = 85
% محتمل = 60
% یامتوسط = 50
% ممکن = 40
% پایین = 15
% غیرمحتمل = 15
اکنون احتمال وقوع هر ریسک قابل محاسبه است . راه دیگر ، نسبت دادن درصد وزنی به هریک از ریسک هاست . مشکل اصلی این روش آن است که همواره داده های تجربی به اندازه کافی در دسترس نیستند تا این کار به دقت انجام گیرد . در این روش معمولا افراد باتجربه ای مبادرت به این کار می کنند که تجارب جامعی از انواع رویدادها در پروژه های مختلف کسب کرده اند ؛ مجموع درصدهای تخصیصی به رویدادها بایستی صد باشد .در مرحله بعد به هر ریسک ، یک مقدار نسبت دهید . این مقدار می تواند در صورت نیاز برحسب هزینه و یا زمان باشد ؛ به عنوان مثال اگر هدف تعیین زمان اتمام پروژه است ، هر ایده ای در مورد مدت زمان فعالیتها می تواند یک سناریوی ریسک محسوب شود . در این مرحله می توان مقدار حقیقی ریسک را با محاسبه حاصلضرب مقادیر تخصیص داده شده به ریسک و احتمال وقوع آن به دست آورد و با توجه به نتایج حاصل می توان نسبت به انجام عملی یا به تعویق انداختن آن تصمیم گیری نمود .بعد از انجام مراحل مدیریت ریسک ، می توانید فرایندهای نگهداری مجموعه ریسک را آغاز کنید . برای این کار بازنگری دوره ای ریسک را آغاز کنید که مبتنی بر پیچیدگی و مدت پروژه و وقوع تغییرات پروژه است .آغاز اجرای این کار ممکن است بیهوده و هزینه زا به نظر آید اما چنانچه یکبار این کار را انجام دهید و ریسک ها را شناسایی و به صورت کمی آنها را کنترل کنید در آن صورت به ارزش مدیریت ریسک پی خواهید برد . بنابراین در مرحله نخست اقدام به
کنید و از اینکه راه به سطوح پایینتر می یابید نگران نباشید . بعد از چند WBS شناسایی ریسک های پروژه در بالاترین سطح بار انجام این کار ، مساله خیلی واضح تر خواهد شد . ما در دنیای مخاطرات ریسک زندگی می کنیم . باید ریسک ها را تحلیل کنیم ؛ اگر با آنها برخورد داریم باید آنها را شناسایی و
در مجموع تمام ریسک ها و عواید آنها را باید ارزیابی کنیم . منافع حاصل از مدیریت ریسک ممکن است تا غلبه پروژه بر آن ملموس نباشد اما به خاطر داشته باشید که کسی که از برنامه ریزی اجتناب کند به طور حتم برنامه شکست پروژه خود را طرح ریزی نموده است

ارگونومی

  دانلود اطلاعاتی در زمینه ارگونومی از طریق لینک زیر:


حجم 3.70 mb

دانلود