مدیریت ریسک به چه معناست ؟ مدیریت ریسک یعنی استفاده از مهارتهای افراد و یا گروهها به منظور حصول اطمینان از شناسایی تمام ریسک ها ، اندازه گیری و اجرای آنها در پروژه . هرکسی که با مدیریت پروژه و یا فعالیتهای میانی پروژه ها سروکار دارد ، بایستی بداند که مدیریت ریسک چه کاری می تواند انجام دهد . تلقی افراد از ریسک ، عمدتا تاثیر منفی آن بر زمانبندی و هزینه پروژه است . در غالب اوقات ، ریسک معرف اثر منفی بر پروژه تلقی می گردد ؛ در صورتی که ریسک می تواند دریچه ای بر فرصتها ، توسعه ، بهبود و یا تفکر جدید نیز باشد . مدیریت ریسک شامل چهار فرایند به شرح زیر معرفی گردیده است : ، PMBOK در راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه -1 شناسایی و تعیین ریسک . -2 تجزیه و تحلیل ریسک . -3 واکنش به ریسک . -4 کنترل واکنش به ریسک . هریک از فرایندهای فوق در مدیریت ریسک دارای مجموعه ای از وظایف و مسئولیتها هستند . اجازه دهید با تعریف یک مجموعه از ریسک ، مطلب را آغاز کنیم : PMBOK یک مجموعه از ریسک عبارت است از گروه بندی رویدادهای ریسک بر حسب نوع و یا پروژه . مفاهیم دیگری در به شرح زیر ارایه شده است : -1 رویداد ریسک ؛ رخدادهای گسسته با اثرات مثبت و یا منفی بر پروژه . -2 شناسایی ریسک ؛ تعیین ریسک های محتمل که بر پروژه اثرگذارند و مستندسازی ویژگیهای هریک از آنها . -3 کمی کردن ریسک ؛ ارزیابی ریسک ها و تبادل آنها به منظور ارزیابی محدوده نتایج پروژه . -4 توسعه واکنش به ریسک ؛ عکس العمل نسبت به تغییرات ریسک در طول دوره پروژه . در گام آتی مراحل اساسی در پیاده سازی مدیریت ریسک را بیان خواهیم نمود ...